ОТВОРЕНО ПИСМО МИНИСТРУ ФИНАНСИЈА
Отворено писмо Синиши Малом, министру финансија
ЗАПОСЛЕНИМА У ПРОСВЕТИ ПЛАТЕ ИСПОД МИНИМАЛЦА
Да је минимална зарада у Србији често недостижна, сведоче зараде запослених у установама образовања. Демагошки принципи којима се надлежни руководе у обраћању јавности су више него очигледни. Последњих дана у медијима слушамо наводе да ће минимална зарада запослених са 30 022,оо динара бити увећана на 32 126,оо динара. Оно што се јавности не говори, је начин на који се плате обрачунавају.
Минимална цена рада, без пореза и доприноса, за текућу 2020. године износи 172,54 динара (нето) по радном сату, па сходно томе та нето минимална зарада за исплату је:
- за месец са 160 радних сати 27.606,40 динара,
- за месец са 168 радних сати 28.986,72 динара,
- за месец са 176 радних сати 30.367,04 динара,
- за месец са 184 радна сата 31.747,36 динара.
Плата запослених у установама образовања ангажованих на пословима хигијене и одржавања школске зграде и помоћних објеката школа, административним и књиговодственим радницима често буду испод минималне зараде у Србији, а о просечној заради која се наводи у јавности и да не говоримо.
ЗАХТЕВАМО ХИТНО ИЗЈЕДНАЧАВАЊЕ КОЕФИЦИЈЕНАТА ЗА ЗАПОСЛЕНЕ У УСТАНОВАМА ОБРАЗОВАЊА СХОДНО СТЕПЕНУ СТРУЧНЕ СПРЕМЕ, КАО И УВЕЋАЊЕ ИСТИХ ДО УВОЂЕЊА ПЛАТНИХ РАЗРЕДА!
Министар Младен Шарчевић, са великом лакоћом наметнуо је додатно значајно радно оптерећење свим запосленима у установама образовања, да ни Вама не треба бити тешко да донесете одлуку о увећању коефицијената. Имајте у виду да је просвета стуб сваког друштва, а да у нашем друштву сходно Вашем финансијском пословању буде окачена на стуб срама, да наши млади никада не пожеле да крену нашим стопама.
С поштовањем,
У Чачку, 18.10.2020.год.
Руководилац Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС
Владимир Аџић
КО ТРЕБА ДА БИРА ДИРЕКТОРЕ ШКОЛА?
Гост емисије "Просвета има реч" Сандра Радовановић, председник синдиката Уније СПРС у ОШ ”Иво Андрић” у Београду
УСПРС У КРАЉЕВУ
Већ четири године Унија СПРС кроз своју емисију „Просвета има реч“ посвећује значајну пажњу школама и колегама који кроз свој рад значајно доприносе развоју образовног система и јачању професионалне праксе.
У суботу, 19. септембра 2020. године чланови екипе ТВ емисије „Просвета има реч“ посетили су град Краљево, како би у својој емисији угостили оне наставнике, ученике, директоре који својим радом представљају вредност друштва и образовног система.
Поред наставника и директора Музичке школе „Стеван Мокрањац“ и Уметничке школе, две школе града које се на посебан и значајан начин старају о образовању и васпитању наших најмлађих и кроз свој рад остварују бројна признања на републичком и међународном нивоу, за емисију су говорили и њихови сада бивши ученици који својим животом и радом потврђују све вредности њихове образовно-васпитне праксе.
ећ четири године Унија СПРС кроз своју емисију „Просвета има реч“ посвећује значајну пажњу школама и колегама који кроз свој рад значајно доприносе развоју образовног система и јачању професионалне праксе.
У суботу, 19. септембра 2020. године чланови екипе ТВ емисије „Просвета има реч“ посетили су град Краљево, како би у својој емисији угостили оне наставнике, ученике, директоре који својим радом представљају вредност друштва и образовног система.
Поред наставника и директора Музичке школе „Стеван Мокрањац“ и Уметничке школе, две школе града које се на посебан и значајан начин старају о образовању и васпитању наших најмлађих и кроз свој рад остварују бројна признања на републичком и међународном нивоу, за емисију су говорили и њихови сада бивши ученици који својим животом и радом потврђују све вредности њихове образовно-васпитне праксе.
Поносни на своје дело и рад, поносни на младе нараштаје који излазе из школских клупа деценијама уназад, младе талентоване људе, садашње професоре на многим универзитетима, истакнуте уметнике на светској сцени, стручне људе у многим научним областима, не истичу посебност услова у којима се образовно – васпитни рад одвија од 2010. године. Након земљотерса који је те године погодио град Краљево, обе велике школе измештене су у привремене објекте у којима раде и данас, а које су неприлагођене захтеваним условима наставног процеса. Оно чиме се наша држава у свету поноси, за њу није препознатљиво унутар граница, где никада нису потреба и приоритет за улагања.
Да је професор увек професор, на свакоме месту и у сваком времену, сведочи и рад настаника историје Војкана Трифуновића из Краљева, који у своје слободно време омладини града, али и неких других крајева Србије и иностранства, преноси знања о историји нашега народа, а често реализује и друге активности од значаја за развој историјског и културолошког идентинтита. Посебно у његовом раду истичу се јавни часови реализовани викендом на различитим локалитетима, а међу чијим корисницима се налазе и чланови Уније организација особа са инвалидитетом. Колега је аутор и уредник два е-портала, препознатљива међу Краљевчанима, али и ван граница Србије.
Председница Друштва за српски језик и књижевност из Краљева, Ана Милуновић представила је значај рада удружења за очување и развој српскога језика кроз рад са нашим најмлађима. Оно по чуму су као Друштво постали препознатљиви, је међушколско такмичење ученика које се по традицији организује у оквиру Светосавских дана. Такмичење се рализује кроз више етапа и нивоа, а обухвата и радионице које се реализују унутар самих школа у циљу јачања говорне културе, српског језика и књижевности. Посебност рада Друштва огледа се и кроз доприносе које остварују у сарадњи са „Повељом“. О значају њиховог рада сведоче ученици, али и бројна уручена им признања међу којима се можда може издвојити свечано уручена Октобарска награда Града Краљева.
О програму летњих радионица „Лектира не боли“ које се годинама уназад испред Краљевачког друштва учитеља реализују на Дечјем одељењу Народне библиотеке „Стефан Првовенчани“, говорила је учитељица Ана Милошевић, аутор и водитељ програма. У реализацији радионица током летњег распуста у волонтерском раду ангажовали су се многи учитељи града. Гости радионица су им били бројни писци за децу попут Дејана Алексића, Гордане Тимотијевић, Бранка Стевановића, Уроша Предића и други. Радионице су усмерене на развој читалачке мотивације, а о значају самог програма можда сведочи и потврда нашега Завода за унапређивање образовања и васпитања који је дао акредитацију програму, да се сада у погледу реализације програма едукују колеге на територији читаве Србије.
Емисије ће бити емитоване у наредном периоду на 44 канала на територије Републике Србије.
По завршеном снимању одржан је састанак чланова Председништва УСПРС са Председником Синдиката образовања Краљево, чланом ГО и чланом НО УСПРС.
ИНФО УСПРС
ШТА ЈЕ ТУ НЕЈАСНО, МИНИСТРЕ?
Министар просвете Младен Шарчевић био је толико изненађен нашим питањима око модела реализације програма наставе и учења, да се досетио да нам предложене моделе исцрта у виду математичких поставки. Пошто смо по вокацији наставници, његов приказ (који није био одговор на наша питања), нисмо доживели као увреду, већ као ближе сагледавање начина на који министар размишља. Сходно томе достављамо одређене математичке задатке, како би лакше и сам разумео „шта је то нама нејасно“.
1. Ако је 100% норме непосредног рада наставника у 40-очасовној недељи 24 часа, колико износи норма наставника који је у тој недељи задужен са 35 часова непосредног рада у учионици и 10 часова у онлајн окружењу?
Помоћ при рачунању: Ради лакшег рачунања, онлајн наставу свели смо на два часа дневно, а то су часови наставних предмета који нису обухваћени непосредним радом у учионици и који нису предвиђени за емитовање путем ТВ екрана.
2. Ако у 100% норме наставника улази 10 сати планирања и припреме наставе, за колико процената се она увећава са додатним захтевом за израду дигиталних материјала?
Помоћ при рачунању: Као орјентир за сатницу неопходну за израду једног дигиталног материјала, можете узети сатницу оних лица које сте ангажовали за израду ТВ часова и поделити је са два, иако стандарди квалитета материјала за примену у настави морају бити испоштовани.
3. Ако у 100% норме спада 6 сати других активности, за колико се увећава норма наставника агажованог за дупла дежурства и увећање других радних обавеза?
Помоћ при рачунању: Под другим активностима узети у обзир само вођење педагошке документацију и сарадњу са родитељима у реалном и онлајн окружењу.
4. Ако учионица има површину 60 квадратних метара, колико особа може бити у њој тако да свака заузима 4 метра квадратна?
Помоћ при рачунању: Наставник је такође особа која се предвиђа да борави у учионици.
5. Ако је за чишћење једне учионице од 60 квадратних метара потребно 5 минута, колико времена је потребно за чишћење површине од 450 квадратних метара?
Помоћ при рачунању: Под чишћењем се подразуве само грубо чишћење запрљаних површина и прелаз дезинфенкционим средствима, без посебног задржавања, не и време неопходно за проветравање просторије.
6. Колики је број извршилаца неопходан за чишћење површине од 450 метара квадратних у року од 20 минута?
Помоћ при рачунању: Може се узети време неопходно за чишћење једног квадратног метра кабинета, па помножити са 15 (лица који редовно користи простор учионице).
Додатни задатак:
7. Ако 45 ученика првог разреда основне школе буде преузето из масе од 45 родитеља по доласку у школу, који је проценат вероватноће ширења заразе унутар установe?
Помоћ при рачунању: Како не би каснили на наставу, ученици се у великим групама са својим родитељима окупљају 10-ак минута раније испред школе. Број од 45 узет је као могућ за три одељења првог разреда, не рачунајући старији узраст. Такође треба имати у виду да поменутих 45 родитеља долазе из различитих социјалних средина у којима остварују непосредне контакте са другим људима.
8. Ако период инкубације вируса до појаве првих симптома траје 7 до 14 дана, колико дана ће проћи до затварања школе због наглог пораста броја оболелих?
Прорачуне последњег задатка задржите за себе. Нама свакако неће бити од помоћи, мада вероватно ни Вама, јер ће и тај „јадац“ платити директори установа, кроз тужбе које се буду писале због услова по здравље небезбедног школовања и рада.
У Чачку,
14. септембра 2020.
рук. Ресора за финансије, аналитику и чланство УСПРС-а
Владимир Аџић